mcmathey.reismee.nl

De Dali tour

Hoi iedereen,

Sorry dat deze blog even op zich heeft laten wachten, en wees gewaarschuwd, ik heb het helaas niet kort en bondig kunnen houden. Maar hopelijk vinden jullie het de moeite waard om het te lezen, want de Dali dingen waren echt geweldig.

Allereerst heb ik een nieuwe huisgenoot, nog een Australische. Een advocaat in Sydney, super aardig en kan heel goed koken. Ze is hier voor een maand, net zo lang als ik hier nog ben. Dus tot het einde van mijn reis heb ik in ieder geval hele leuke huisgenoten.

Dit weekend hebben Nicole en ik een Roadtrip gemaakt in de ban van Dali. Het was echt super leuk en de werken van Dali blijven verrassen. Donderdag zijn we naar school de auto op gaan halen, die we hadden gehuurd. Het was een volkswagen Golf met Bluemotion en hij reed erg lekker. Ik heb de hele trip gereden. Met name omdat de Spaanse wegen soort van gelijk met de Nederlandse/Franse/Duitse wegen zijn. (En ik ben er dus achtergekomen dat wij veel meer wisselen van rijbaan dan men in Australië doet.) En omdat wij rechts (the right side ;)) van de weg rijden.

Dus donderdag zijn we vertrokken naar Girona. Rond 20.00 uur waren we daar aangekomen en hebben een beetje rond gelopen. Echt een heel schattig dorpje, en met heel veel restaurants. En daar hebben we denk ik het beste diner gehad, in mijn hele reis. We hadden gecarameliseerde vijgen met een champignon, toast met dadels en ansjovis, avocado met garnalen en kroketjes van paddestoelen. Ik zal ook hiervan wat foto's uploaden want het was echt super lekker.

De volgende dag gingen we naar Pubol. Waar het huis/kasteel van de vrouw van Dali, Gala, woonde. Hij had het voor haar gekocht en mocht alleen maar komen op uitnodiging van haar. Het huis had hele grappige elementen. Zoals een tafel waar je door heen kon kijken en dan de benedenverdieping zag. Elke kamer had een eigen kleur. En natuurlijk hingen overal werken van hem. Daarna gingen we door naar Figueres, waar het museum-theater van Dali staat. Maar er stond zo'n lange rij (met wachttijd van een uur) dat we besloten door te gaan en op de terugweg het museum te doen. Dus reden we naar Cadaques.Helaas was het super slecht weer en de weg was ook niet al te makkelijk, dus eenmaal daar aangekomen was ik blij dat we het gehaald hadden. Cadaques is een heel schattig stadje met witte huisjes en ruwe kust. Best wel toeristisch, maar nog wel authentiek.

De volgende dag was het Sant Jordi, een nationale feestdag waar de mannen een roos aan de vrouwen geven, en de vrouwen een boek aan de mannen geven (omdat het de sterfdag is van Shakespeare, Cervantes en nog wat andere schrijvers). Het is ook een dag waarin Catalonië zijn patriottisme viert. Was erg leuk om te zien. Daarna zijn we naar Port Lligat gegaan waar Dali en zijn vrouw 40 jaar hadden gewoond. En ze hebben hun huis daar gedurende de jaren steeds meer uitgebreid. Het was heel leuk om te zien dat daar attributen stonden die in zijn schilderijen terug kwamen en we konden werken zien waar hij zijn inspiratie uithaalde. En natuurlijk ook veel kunst in zijn huis en er omheen. Hij had bijvoorbeeld in de tuin een plekje gemaakt waar op het eerste gezicht een stapel met troep en hout lag, maar als je dan een trappetje omhoog gaat zie je dat al die troep en hout in de vorm van een persoon gelegd is.Dus na deze huizen gezien te hebben, was ik alleen maar nog nieuwsgieriger naar zijn museum.

Die avond waren we naar een kroeg gegaan, dat eigenlijk meer een soort museum was. Dali kwam daar elke avond toen hij daar woonde en Herman Brood trad daar elk jaar een maand op. Tenminste, dat is wat de eigenaar vertelde en hij vertelde nog meer interessante verhalen over Dali persoonlijk, over zijn graf, over hoe het dorp over hem dacht etc. En hij haalde een soort oude vaas van de plank en had allemaal foto's van hem en Dali, schilderijen die Dali had ondertekend en een stuk of 6 Herman Brood schilderijen. Maar ook Sting en U2 zijn er allemaal geweest.

De volgende dag zijn we naar het museum gegaan en natuurlijk was dat ook super! Ook hoe hij bepaalde kamers heeft ingericht en van te voren heeft uitgedacht. Bovendien waren er een aantal schilderijen waar je op het ene moment bijvoorbeeld gewoon vlekken zag, en als je er een foto van maakte, kon je er een gezicht in zien.

De laatste nacht zijn we aan de Costa Brava blijven slapen en hebben de kustweg genomen.
Al met al een geweldige trip geweest en ben heel blij dat ik dit allemaal heb gezien.

Dus sorry dat het een week heeft geduurd, maar ja had ook veel te vertellen. ;-)
Nu zijn mijn ouders hier voor een aantal dagen en beloof dat ik wat sneller weer iets zal plaatsen.

Veel liefs Merel

Reacties

Reacties

Gwenna

Oh I love it! Zo interesting allemaal. Zou dat ook eens heel graag willen bekijken. Ik zal these travel beschrijvingen bewaren for future trips. Have a great time with your parents!
Veel groetjes

vicky

merel wat was het SOOO gezellig bij jou in Barcelona.
We hebben in de heerlijkse restaurantjes gegeten op plekjes die we nooit hadden gevonden zonder jou. Je kent Barcelona net zoals je alle leuke trendy en authentieke plekjes in amsterdam kent. Chapeau of hoe zeg je dat in het spaans. Dikke kus van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active